març 2021 / LA COLUMNA

La transformació tecnològica del mercat laboral

Pol Audivert

“Hauríem de garantir una futura economia productiva a través d’un nou ensenyament educatiu.

Actualment estem presenciant una gran revolució tecnològica, que canviarà les nostres vides per sempre. En un present i futur pròxim, la mecanització robòtica i l’augment de les tecnologies poden acabar substituint una gran quantitat de feines. 

Per solucionar un problema que comença a fer-se palpable en el sí de la societat, observo la necessitat d’apostar per un replantejament del model educatiu. La reeducació i igualtat d’oportunitats aconseguirien evitar la crisi laboral i social provocada per la substitució del capital humà per maquinària moderna i tecnològica. Tant els que encara no han rebut una nova formació, com aquelles que ja l’han rebuda, s’han de nodrir d’un nou programa d’ensenyament que potenciï i ajudi a aprendre com serà la futura convivència amb la intel·ligència artificial en els diversos sectors productius. De forma progressiva els treballadors del present han de ser assignats a tasques eficients i atractives que difícilment pugin ser substituïdes per les màquines intel·ligents. Al contrari, si no s’aporten mesures a encaminar les generacions a la coexistència, difícilment trobarem una societat preparada per fer front, a tots els nivells, a una intel·ligència artificial que farà les feines que fèiem nosaltres, de forma més eficient i econòmica. L’atur es dispararà i les desigualtats s’accentuaran.

És de vital importància fomentar una reeducació per aportar coneixement a aquells que encara no han rebut aquesta adaptació a les noves tecnologies. Cal tenir en compte que per un costat, trobem persones amb un treball efectiu i, per l’altre, aturats, alguns de llarga durada. Aquesta nova formació ha d’ensenyar els potencials treballadors del present com adaptar-se a treballar amb la intel·ligència artificial, i també amb aquest nou capital humà amb un valor afegit. El Govern hauria de portar a terme un pacte Nacional amb els sectors agrícoles, industrials i de serveis. Juntament amb les institucions governamentals, les empreses i els sindicats haurien de ser pioners en marcar estratègies orientades a la reconversió i reeducació del personal. 

Les escoles públiques han d’igualar els índex d’ensenyament de les privades[…]. Introduir matèries ètiques, socials, polítiques i de creixement personal

D’altra banda, cal repensar el futur model educatiu i s’ha de preparar l’alumnat d’avui per les feines de demà. En primer lloc, hem d’aconseguir una igualtat educacional. Clarament cal potenciar la motivació escolar; aquest fet evitarà l’abandonament prematur. A més, les escoles públiques han d’igualar els índexs d’ensenyament de les privades. En segon lloc, cal potenciar l’habilitat comunicativa i pensadora de cada alumne. Cada persona és un món i té unes habilitats que no són prou potenciades en l’època de formació. Per això, hem de repensar assignatures i maneres d’ensenyar. Introduir matèries ètiques, socials, polítiques i de creixement personal. Per últim, cal reflexionar les jornades laborals de les capes de la societat; reduir hores i augmentar maquinària intel·ligent als diferents sectors productius. Aquestes han de poder dedicar més temps a l’educació dels seus fills. La intel·ligència artificial i la digitalització ja s’encarregaran de la part pràctica. Aquí rau la importància del pensament. Aquesta nova educació s’ha d’aplicar igualment al mon universitari. 

L’educació de qualitat, la flexibilització laboral i l’aprenentatge per a la futura convivència amb la robòtica permetrà una professionalització mai vista entre totes les classes socials de la societat. La reducció de personal a causa de l’augment del nivell educatiu en els diversos sectors productius serà inevitable, i aquesta serà substituïda per maquinària intel·ligent que farà les feines de forma més productiva i econòmica. Els professionals que quedin en feines poc remunerades gràcies a la reassignació i la nova educació tindran un sou més alt i no seran acomiadats per la substitució robòtica. En conseqüència, veurem una reducció de les desigualtats socials i un augment de les oportunitats laborals independent del poder adquisitiu. És necessari, per tant, un canvi i transformació en l’actual model educatiu.

Tu també tens coses a dir? Escriu a la revista

Llegeix més articles...

Entrevista a Laura Vilagrà

Laura Vilagrà és l’actual Consellera de Presidència de Catalunya i un dels tres integrants del govern català a la taula de diàleg. Nascuda a Santpedor,...

Llegir >
Contra los partidos políticos

Escribió Rosseau en El Contrato Social: “La soberanía es el ejercicio de la voluntad general y el soberano un ser colectivo que no puede ser...

Llegir >

PORTADA  •  NOSALTRES  •  ARXIU  •  ESCRIU  •  SEGUEIX-NOS!

© Copyright 2021 l’Universitari. Tots els drets reservats. | Desenvolupament web per Pol Villaverde